Juniorafdeling

Er du mellem 8 og 15 år?
Kan du svømme 200 meter?
Er du vild med vand?
Ved du hvor fedt det er at sejle?

I Hvidovre sejlklub mener vi at børn lærer bedst når de har det sjovt, derfor er vores fokus altid at sørge for at børnene er glade og trygge.

Vi starter sejler mandage kl. 17 og vi er på vandet et par timer. Klubben disponerer over et antal optimistjoller, zoom, 29'er og Fevajoller
Som nybegynder starter du i optimisten og kommer senere til at prøve vore andre både.

Vi forventer ikke at du har kendskab til sejlsport, vi skal nok lære dig alt det du skal bruge.

Ny i klubben?

Hvad skal jeg forvente, og hvad skal jeg have med?

Som ny i klubben er der en masse du skal lære, men bare rolig, vi tager det helt stille og roligt, det vigtigste for os er at du, og dine forældre, er trygge og har det sjovt. Vi vil jo gerne have du kommer igen!

Du skal møde op iklædt sko der må blive våde, badetøj til under våddragt eller varmt tøj+regntøj.
Du kan i starten låne en redningsvest  hos os, vi har også enkelte våddragter man kan låne indtil man får sin egen, har du dit eget udstyr? så tag det endelig med!

Vi har omklædningsrum i sejlklubbens restaurant, så tag et håndklæde og evt skiftetøj med, så du kan få et varmt bad efter træningen.

Vi træner om mandagen kl 17-19,  skoleferier lukket, med mindre andet aftales.

Det er billigt at være juniorsejler i Hvidovre sejlklub, den første måned er gratis og først derefter beder vi dig melde dig ind i klubben.

Vi holder prisen lav ved at vore trænere stiller sig frivilligt til rådighed. Vi vil nemlig rigtigt gerne have, at alle skal kunne lære at sejle. Derfor er vores afdeling/undervisning forældrebaseret, det vil sige at vi forventer at dine forældre vil være behjælpelige før og efter sejlads, det er opgaver som fex at hjælpe med at finde udstyr frem, og lægge tilbage, at lave saftevand til børnene kommer ind, og på skift, at tage en kage eller lignende med til debriefingen, eller måske arrangere lidt spisning efter sejlturen.

Vi løfter i samlet flok.

Kontakt til Ungdomsafdelingen: Svend Jørgensen tlf. 21683551 eller Ulrik Larsen 22593036

Hvad skal jeg forvente?

I Hvidovre Sejlklub fokuserer vi på glæden ved at sejle.
Samtidigt så skal man også føle sig tryg.
Alt bliver leget ind, og som begynder  lærer du alt som man skal bruge som jollesejler, du lærer at se hvor vinden kommer fra, at sejle både med og mod vinden, at vende, bomme, at stoppe båden, at håndtere hvis den vipper, vi lærer også at vælte båden, og få den på højkant igen. Alt sammen med trænerne tæt på og der er altid plads til en pause og en snak.

Som lidt mere øvet, lærer vi dig om vægtfordeling i båden, hvordan du skal trimme dit sejl, bruge dit sværd, komme rundt om mærker bedst muligt, hvad er den bedste vej til næste mærke, og hvem har egentligt retten til vejen?

Kapsejlads?
Såfremt barnet ønsker det, er det muligt at deltage i kapsejladser. Der er kapsejladser på alle niveauer. Vil dit barn gerne prøve at sejle kapsejlads, så sig det til trænerne, så hjælper de gerne med at forklare hvad det går ud på, og hvornår der er et stævne der passer i sværhedsgraden.

Som udgangspunkt arrangerer forældrene selv transport til og fra kapsejladserne, man kan evt. aftale med andre forældre så man kan skiftes. Sørge for til og afrigning af joller o.lign.

Der vil være mulighed for at låne jolle og trailer af klubben.

Hvis sejlerne bliver så gode at de bliver A-sejlerere vil det dog være en god ide at anskaffe egen jolle og sejl.

Forsikringsregler for lån af trailer til transport af klubjoller:

(1) Bilens egen forsikring (anhængerforsikring) skal dække hvis man laver skade på andre ting.
(2) Klubbens evt. kaskoforsikring på trailer dækker kun for skade på trailer.
(3) Ved skade på joller er det jollens evt. kaskoforsikring der skal dække.

Lån af udstyr aftales med en af trænerne, så man kan få nøgle og lign. da det er vigtigt, at vi ved hvilket udstyr der er udlånt og sikrer at traileren bliver aflåst efter brug.

IMG20230328154419.heic